שאלות שאפיון מותג צריך לענות עליהן‬

DNA post

 ?‫מה הן השאלות שאפיון מותג צריך לענות עליהן‬

מה בעצם המותג רוצה להעביר? מותג שרוצה להתפס על ידי הקהל שלו כחדשני (בכל תחום שהוא) יצטרך לשדר את המסר והערך הזה בכל הופעותיו, במרכיבים הויזואלים שלו, בחשיבה האסטרטגית שלו, אל מול הארגון בתוכנית העסקית שלו, בהיותו ראשון אל מול מתחריו בבחינת הבאה לשוק של עולמות חדשים, מוצרים חדשים, רעיונות מקוריים וחדשים ואפילו במערכת היחסים אותה הוא מנהל עם לקוחותיו הוא יצטרך למצוא את הדרך להיות חדשני. מותג שחשוב לו להיות שירותי מעל ומעבר למצופה, יצטרך לחשוב איך לגרום לקהל שלו להבין שזה הערך הכי הכי  שלו ולעשות פעולות שעונות בדיוק על הערך הזה. למשל כאשר מתקבלת תלונה, עליו למצוא את הדרך להפוך חיסרון ליתרון. זה הזמן לבדוק מה חושב עלינו הקהל שלנו? ו.. מה אנחנו רוצים שהוא יחשוב עלינו. זה הזמן להבין ולהחליט מה מבדל אותנו מהקולגות והמתחרים שלנו? מה מייחד את המותג שלנו? מה עושה אותו בעל ערך אמיתי עבור הצרכנים שלו?

הייעוד

הייעוד עוסק בפוטנציאל ובמהות הקיומית של המותג והעסק ובזה של האדם העומד מאחוריהם. לכן, הגדרת הייעוד תעשה ע”י הבנה של מה אנחנו רוצים מה החלום שלך? מה יביא אושר לחייך? מי המודל שלך? לכתוב ולהתכוונן למשהו שאנחנו רוצים וחולמים עושה פלאים. הייעוד בשונה משאר השאלות יכול לגעת גם בשאיפות פרטיות (משפחה, בית, ילדים, רצונות, חלומות, שאיפות). לאן העסק יביא אותי כלכלית? איך אני יכול לקדם את עצמי בעזרת העסק שלי? הייעוד מדבר על מה שאנחנו רוצים שיהיה ומה נדרש מאיתנו לצורך כך בכל הרמות (רגשית, כלכלית, זוגית, עסקית וכו).

חזון

“אם נדע קודם היכן אנו נמצאים, ולאן פנינו מועדות, נדע טוב יותר מה עלינו לעשות וכיצד עלינו לעשות זאת”. (אברהם לינקולן), מהי מטרת העל של המותג או העסק? הדבר שלשמו פועל כל המנגנון העסקי, מאין אבן דרך שאליה הולכים ומתרכזים כל השבילים.

שליחות

אם אתה מסוגל לחלום, אתה מסוגל גם לבצע” (וולט דיסני), השליחות עונה על השאלה למה בעצם המותג קיים ועל איזה צורך הוא עונה (והתשובה היא לא כסף) זו שאלה המתארת את המשימות, מטרות המשנה בדרך להגיע אל החזון והן יכולות להיות גם בצד הרגשי וגם בצד המעשי, באמצעות השליחות נגיע לחזון.

קהל יעד

“אנשים ישכחו מה אמרת, אנשים ישכחו מה עשית, אבל אנשים לעולם לא ישכחו כיצד גרמת להם להרגיש.” (מאיה אנג’לו), כדי שנוכל לפנות לקהל שלנו, חשוב להגדיר למי המותג או העסק שלנו פונה. אנחנו רוצים את הקהל שלנו קרוב אלינו, אנחנו רוצים לעשות לו טוב ולפתח איתו מערכת יחסים טובה וארוכת טווח. זה לא אומר שרק מי שמגדירים כקהל יעד יהיה הקהל, זה אומר שהקהל שנגדיר, הוא העיקרי ואליו מכוונים בכל מרכיבי העסק והמותג. סיווג קהל למשל – עסקי או פרטי? בינלאומי או ישראלי? טווח מחירים עסקי – תחום? נותני שירות? מכירה? סיטונאי או קמעונאי? טווח גילאים, מגדר, אופי, מה צורכים? איפה נמצאים? איפה מחפשים את זה?

רצוי מאוד מאוד לא לתת לשאלה הזאת להענות ב“כולם”. “כולם” הוא לא קהל יעד ממוקד וזה לא בריא לעסק לכוון ל”כולם”. לדוגמא: קוקה קולה שותים גם אנשים בני חמישים, שישים וגם יותר, אבל הקהל של קוקה קולה הוא צעיר, דינמי, אנרגטי, כזה ששותה את טעם החיים.

ערכים

“מותג הוא מעט ממה שנולד עימו, והרבה ממה שהוא עושה מעצמו.” (אלכסנדר גרהם בל), מהן אבני היסוד, עליהן מושתת העסק/המותג ברמה הערכית? מה הדברים שהמותג רוצה להקרין פנימה והחוצה ועושים אותו מי שהוא? חשוב לשים לב שיש ערכי סף, ערכים שיהיו נכונים כמעט לכל מותג או עסק באותה קטגוריה כמו “טעים” או “איכותי” למסעדה או רשת מזון וכמו “מקצועי” אצל מטפלים, או “כשרון” אצל מעצבים מכל הסוגים. וערכים שהם ערכים מבדלים שאותם אנחנו מחפשים כמו “עדתי”, “אתני”, “בייתי”.

אישיות

“כל חיי, תמיד רציתי להיות מישהו. עכשיו אני מבינה שהייתי צריכה להיות יותר ספציפית” (ג’יין וואגנר), אנחנו אנשים עם אסופה של תכונות אופי שמרכיבות את הדבר השלם. גם מותגים אנחנו תופסים ככאלה ומשייכים להם תכונות והתנהגות. השאלה הזו עונה מה היינו חושבים על המותג אילו היה בן אדם. מי הוא או היא היו? בן או בת כמה? מה תכונות האופי הבולטות שלו? מה אוהב/ת? איך מתלבש/ת? מי החברים שלו/ה? מה הן תכונות האופי שהחברים שלו/ה היו מציינים לגביו/ה?

מתחרים/קולגות 

לעולם אל תפחד ללכת אחרי הזרם ולעולם אל תפחד לקחת את הזרם אחריך” (וינסטון צ’רצ’יל), חשוב לנו להבין באיזה מגרש אנחנו משחקים, מי השחקנים שנמצאים לידנו. מי המתחרים הישירים שעולים בחיפוש כאשר לקוח/קהל פוטנציאלי מחפש את התחום או הקטגוריה שלנו? האם יש חשיבות לאיזור גיאוגרפי ואם כן מי המתחרים הקרובים אלינו?

הלוגו והצבעים של העסק

האלמנטים הפשוטים ובסיסיים ביותר של מיתוג העסק הם צבעי הלוגו וחתימת העסק. ההמלצה היא לשמור על מאפיינים פשוטים ונוחים לשכפול, הסיבה לכך היא שנרצה להשתמש בלוגו במגוון רחב של מקומות וגדלים שונים- אתר, כרטיסי ביקור, רשתות חברתיות, הצעות מחיר וכד’. לפני שבוחרים צבעים שייצגו את העסק בפלטפורמות השונות חשוב לזכור כי לצבעים שונים יש משמעויות שונות. לכן כדאי ללמוד את הנושא ולעשות מחקר מקדים בכדי לוודא שהצבעים שבחרנו אכן עומדים בקנה אחד עם המסרים שנרצה להעביר ללקוחות.

חשוב!

לפני שנעצב לוגו עבור לקוח, חשוב שתהיה לנו הבנה עמוקה אודות העסק, הסביבה התחרותית והלקוחות. פירוש הדבר שנצטרך לשאול הרבה שאלות כדי להפיק כמה שיותר מידע.

שאלות על החברה

?מה שם החברה / הארגון / המוצר / השירות שלך

?כמה זמן הוקמה החברה שלך

?האם אתה יכול לתאר את העסק שלך בקצרה

?מדוע החברה שלך הוקמה מלכתחילה ומה גרם לך להקים את החברה

?אם היית צריך לתאר את העסק שלך במילה אחת, מה זה היה ולמה

?מיהם המתחרים העיקריים שלכם

?מה מבדל את החברה שלך מחברות אחרות בתחום זה

?איך המתחרים שלך משווקים את עצמם

?אילו שירותים או מוצרים אתם מספקים

?כמה גדולה החברה שלך? מספר עובדים? הכנסות? נתח שוק

?מהם נקודות החוזקה של החברה שלך

?מה החולשות שלך

?מהן היעדים לטווח הארוך של החברה? איפה אתה רואה את החברה שלך בעוד 5, 10, 20 שנים

שאלות על קהל היעד

?מיהו קהל היעד העיקרי

?מה קבוצת הגיל של קהל היעד

?האם הם בעיקר גברים, נשים או נוער

?איפה רוב הקהל שלך גר

?מה ההכנסה הממוצעת במשק הבית של קהל היעד שלך

?האם יש שווקים חדשים שתרצה לפרוץ אליהם? אם כן, מה יהיו ומדוע

?אם הלקוחות שלך היו צריכים לתאר את החברה שלך במילה אחת, מה זה יהיה ולמה

?כיצד רוב הלקוחות שלך נחשפים לחברה שלך

?איך אתה מתקשר עם קהל היעד שלך

שאלות על המיתוג

?(מהם הערכים ו / או הצהרת המשימה של החברה שלך (מי אנחנו? מה אנו עושים? לאן אנו חותרים

?מה אתה אוהב ולא אוהב בלוגו הנוכחי

?מדוע אתה מחפש לשנות את הלוגו? מה אתה רוצה שהלוגו החדש ישיג

?יש לך סלוגן או סיסמא שמלווים את הלוגו שלך

?אילו מילים מתארות את הרגשתך כשאתה מסתכל על הלוגו והמיתוג הנוכחי שלך

?אילו שלוש תכונות היית רוצה שקהל היעד שלך יחשוב עליו כשהוא מסתכל על המיתוג החדש שלך

העדפות עיצוב

?באילו צבעים לא תרצה להשתמש בלוגו שלך

?היכן אתה מתכוון להציג בעיקר את הלוגו

?האם ישנם אלמנטים מהלוגו הקיים שאתה רוצה לשמור ולמה

?לדעתך, מה מגדיר לוגו מצליח

?האם יש מגבלות שיש לקחת בחשבון בעת עיצוב הלוגו החדש

?האם יש משהו שצריך לכלול, כמו אלמנטים קיימים של המותג, מילים או אייקונים

?אם אתה מסתכל על המיתוג של אנשים אחרים, אילו סמלי לוגו אתה אוהב ולמה

האם יש לוגואים שאתה לא אוהב במיוחד ולמה? מעוניין בעיצוב לוגו מקצועי לעסק שלך